Łączymy nowoczesne metody pracy, doświadczenie i wiedzę z przekonaniem, że dziecko kształcone w atmosferze szacunku i akceptacji ma możliwość wszechstronnego rozwoju. W naszej pracy wiodącymi wartościami są: szacunek, współpraca, profesjonalizm.
Dla wszystkich podopiecznych opracowujemy indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. Konstruując je, uwzględniamy diagnozę, potrzeby uczniów oraz ich predyspozycje i możliwości. Realizujemy nauczanie również w formie indywidualnej w domu lub placówce.
Wszystkim naszym podopiecznym umożliwiamy komunikowanie się!!!
Już w 2006 roku jako pierwsza placówka w rejonie, rozpoznając trudności w porozumiewaniu się wśród wielu naszych uczniów, wprowadziliśmy systemy komunikacji alternatywnej i wspomagającej - AAC. Każdy użytkownik AAC ma indywidualnie dostosowany do swoich potrzeb i możliwości system.
Nasi nauczyciele są przygotowani do alternatywnej komunikacji z uczniami. Doświadczenie jakie posiadamy w tej dziedzinie, pozwala nam na konsultowanie rodziców, dzieci i młodzieży, którzy na co dzień korzystają ze znaków manualnych (gestów) i graficznych, a także urządzeń wyższej technologii.
W oparciu o tradycję oraz to, co najlepsze we współczesnej pedagogice specjalnej tworzymy miejsce, gdzie dzieci czują się dobrze i osiągają sukces.
Wykorzystywane przez nas metody pracy to między innymi:
- Metoda Ośrodków Pracy,
- Metoda Wczesnej Nauki Czytania wg profesor Jagody Cieszyńskiej,
- Metoda Całościowego Czytania Domana,
- Metoda A.Frostig i D.Hornea,
- Metoda Dobrego Startu,
- Terapia Delacato,
- Pedagogika Montesorii,
- Metoda W.Sherborne,
- Terapia Ręki,
- elementy Terapii Behawioralnej.
W pracy w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych przeznaczonych dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną od 3 do 25 r.ż. wykorzystywane są takie metody jak: terapia polisensoryczną, program aktywności M.CH.Knill, stymulacja systemu taktylnego, masaże (elementy metody Castillo Moralesa, Shantali), aromaterapia, metoda kinezjologii Dennisona, elementy chromoterapii. Celem tych zajęć jest stymulacja sensoryczno-motoryczna, która polega na dostarczeniu różnego rodzaju bodźców zmysłowych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju i funkcjonowaniu. Zajęcia w zespołach obejmują również usprawnianie czynności karmienia, rytualizację zajęć i stymulację najbliższego otoczenia i środowiska dziecka.
Naszym uczniom zapewniamy zajęcia w małolicznych zespołach klasowych, co sprzyja ich rozwojowi społecznemu oraz lepszemu przyswajaniu wiedzy.
Prowadzimy zajęcia rewalidacyjne z zakresu:
- logopedii, neurologopedii,
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- gimnastyki korekcyjnej,
- zajęć metodą Integracji Sensorycznej.
Wysoko wykwalifikowana i pełna pasji kadra pedagogiczna oraz personel pomocniczy wspiera uczniów i ich rodziny w trudnych sytuacjach życiowych. Każdy problem jest traktowany z należytą uwagą. Uczniowie i ich rodzice znajdują właściwą pomoc w ich rozwiązywaniu. Nauczyciele z największą uwagą, życzliwością i wnikliwością traktują każdego ucznia.
Wszyscy uczniowie mogą korzystać z świetlicy szkolnej w godzinach od 7 do 16. Zajęcia są prowadzone z podziałem ze względu na niepełnosprawność i wiek, co sprzyja indywidualizacji. W szerokiej palecie zajęć prowadzonych w świetlicy każdy uczeń może odnaleźć takie, które są dostosowane do jego możliwości, umiejętności, zainteresowań i uzdolnień. Proponujemy zajęcia rozwijające pasje uczniów (zajęcia czytelnicze, plastyczne, umuzykalniające, sportowo-rekreacyjne), zajęcia prozdrowotne, proekologiczne oraz profilaktyczne. Tradycją stały się liczne konkursy, uroczystości oraz spotkania z ciekawymi ludźmi.
W ramach koła artystycznego, sportowego oraz turystycznego uczniowie aktywnie uczestniczą w życiu szkolnym i pozaszkolnym, biorą udział w olimpiadach, konkursach, rajdach rowerowych, wycieczkach krajoznawczych oraz kilkudniowych wyjazdach.
Oprócz sali lekcyjnych dysponujemy również salami do zajęć „specjalnych”:
- komputerową (z dostępem do Internetu),
- gimnastyki korekcyjnej/Integracji Sensorycznej
- gimnastyczną,
- pracownią ceramiczną,
- pracownią techniczną/gospodarstwa domowego,
- biblioteką,
- gabinetami do zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, logopedii,
- placem zabaw.